söndag 8 april 2012

Härliga dagar på stranden och en tur till Mekongdeltat!

Fyra härliga dagar med sol och bad hade vi på Phu quoc. Havet var så där underbart klart och ljusgrönt som det är i resebyråreklamen och runt 30 grader varmt både i luften och i havet. Fredrik och jag har legat på stranden från 10 till strax efter sex då solen gått ner i havet. Vackra solnedgångar varje kväll då vi kunde följa hela solklotet ända tills det var helt försvunnit i horisonten. Inte ofta som det inte är några moln som stör. Flertalet svenska deckare har vi slukat. Och kan ni tänka er att fortsättningen av en av de jag hade med mig stod i hotellets bokhylla. Jag hann avsluta den också. Karolina och Alexander var i rummet när det var som varmast mitt på dagen. Inte kul för Alexander att vara på stranden en hel dag utan att bada. Han blev modigare och modigare tills vi stoppade honom då han låg i poolen med endast huvudet och den brutna armen i svart sop-påse som var över vattenytan. Efter det tog han det lite lugnare....
Imorse var det så dags att säga hej då till denna paradis-ö för att flyga tillbaka till Ho Chi Min-staden (Saigon). Dagens plan var en utflykt till Mekong-deltat. När vi landat i Saigon stod guiden utanför och väntade på oss. Direkt iväg mot Mekong-deltat.
Efter närmare en och en halv timma var det stopp och dags för lunch, vid ett lunchställe som jag tror alla turistbussar och -bilar på väg till och från Mekong-deltat stannade vid. Här fick vi 7-rätters Vietnamesisk lunch. Tur det var förbeställt annars hade vi aldrig vågat beställa dessa rätter! Friterade vårrullar med räkor och fläsk, Mekong-pannkakor med räka och fläsk, fried sticky ball rice, grillad jätteräka, friterad "elephant-ear"-fisk med färska vårrullar och stekt ris. Det avslutades med färsk frukt! Väldigt gott och väldigt kul att prova så mycket Vietnamesisk mat!
Mätta och belåtna åkte vi sedan vidare, nästa stopp var båten som skulle ta oss runt i Mekong-deltat. vi tittade på husen som står ut i vattnet, både bostadshus och affärer och distributörsmarknaden av frukt och grönsaker som sker mitt på floden. En båt med ananas, en annan med bambu och en tredje med ris, sockerärtor och pumpor. Hit kommer odlarna och säljer sin skörd. Häftigt med sån aktivitet mitt på floden!
Med båten åkte vi vidare till en fruktodlare, där vi efter en tur runt i trädgården fick smaka sex olika exotiska frukter. Vår guide tyckte vi smakade snabbt mot vanliga turister. Men nu är ju Guava och mango inte så exotiska för oss efter två år i Indien!
Härifrån åkte vi till en brygga där vi bytte till två små roddbåtar, som roddes av två kvinnor, för att kunna åka på de smalare kanalerna i Mekong-deltat. Här bodde odlare, mest kvinnor eftersom de blivit kvar efter alla krig. Vi mötte små odlare med roddbåtarna fulla med frukt, såg vardagslivet längs kanalen och en vacker grönska!
Efter en vacker tur bytte vi så tillbaka till den något större båten och åkte till ett kokos-godis-kokeri! Karolina och Fredrik gillade godiset och köpte två paket, därifrån gick vi vidare till en bi-odling där vi bjöds på honungste. Efter ytterligare en tur på deltat så var vi framme där vi gick på båten. Vår bil och chafför hämtade oss där och efter två timmars bilresa var vi tillbaka i Saigon igen. Vi är imponerade av kvaliteten på vägarna, hur disciplinerat folk verkar köra och hur rent det är längs vägarna! Hur kan det skilja så mellan Indien och Vietnam?
Middag på hotellets restaaurang på 16 våningen med utsikt över Saigon fick avsluta den här näst sista dagen på resan.
Imorgon har vi förmiddagen på oss att uppleva lite mer av Saigon innan vi åker tillbaka till Bangalore.